Over

Food Winners Brugge is een campagne om het bewustzijn rond voedselverspilling te verhogen. Tussen september 2020 en december 2022 worden minstens 500 Bruggelingen uitgedaagd om hun voedselverspilling te verminderen.
De trekker van de campagne is FoodWIN, een vzw gespecialiseerd in het aanpakken van voedselverspilling, in samenwerking met Stad Brugge en de Vlaamse Overheid.
Voedselverspilling is een grote kwestie. Het is verantwoordelijk voor 8% van de totale CO2 uitstoot wereldwijd en is ook de oorzaak van een aanzienlijk financieel verlies. Volgens de EU vindt 30 tot 50 % van alle voedselverspilling plaats bij de consumenten.
Samen met hun partners wil FoodWIN dankzij Food Winners Brugge voedselverspilling bij Brugse consumenten met 30% verminderen tegen eind 2021.

De campagne bestaat uit 3 fases:

  • Opleiding van 50 ambassadeurs: 50 Brugse vrijwilligers worden getraind en opgevolgd om experts in voedselverspilling te worden. Na het voltooien van de verschillende uitdagingen verzamelt FoodWIN resultaten en bevindingen van de ambassadeurs. Deze fase is het pilootproject dat uitwijst hoe de campagne best wordt opgeschaald.
  • Tijd voor grote actie! Minimum 500 Brugse huishoudens gaan dezelfde 9 uitdagingen aan in een grote mailcampagne. De ambassadeurs zijn in deze fase de voorbeelden, die met tips & tricks de massa motiveren.
  • In 2022 breiden we de campagne uit om zo tot 5000 Brugse huishoudens te betrekken. 

Registreer je voor Food Winners Brugge

en ontvang al de truken van de foor in je mailbox.

Food Winners Brugge is een project van Stad Brugge
in het kader van Bruggesmaakt i.s.m. Brugs Food Lab.
Stad Brugge stelde hiervoor FoodWIN aan, zij begeleiden mee de ambassadeurs en helpen hen 5000 huishoudens te bereiken!


Ondersteund met een klimaatsubsidie van het departement omgeving