De bewustmakingscampagne is verdeeld in 3 verschillende fases:
- De ambassadeurs: Er zijn 50 Brugse vrijwilligers gerekruteerd als ambassadeurs van het project. Ze zijn getraind en opgevolgd door FoodWIN en hun partners om zo experts in voedselverspilling te worden. Na het doorstaan van verschillende uitdagingen heeft FoodWIN hun resultaten verzameld en gebruikt voor de creatie van een grootschalige campagne in de stad.
- De verzamelde informatie van tijdens de opleidingsfase is omgezet naar communicatiemateriaal (video's, foto’s en teksten etc.) voor de tweede en derde fase van Food Winners Brugge: de bewustmakingscampagne waarin opgeschaald wordt tot 500 huishoudens in 2021 en 5000 huishoudens in 2022. Door het gebruiken van data en resultaten die door de ambassadeurs verkregen zijn willen we de mogelijkheid om voedselverspilling te verminderen aantonen aan iedere consument en zo een echte impact hebben op grote schaal!
Voedselverspilling is vandaag een grote kwestie. Het is verantwoordelijk voor 8% van de totale CO2-uitstoot wereldwijd en is ook de oorzaak van een aanzienlijk financieel verlies. Volgens de EU vindt 30 tot 50% van alle voedselverspilling plaats bij de consumenten. Dit is de reden waarom Stad Brugge de voedselverspilling bij consumenten aanpakken.
Omdat een kleine stap voor de mensheid een grote stap voor onze aarde zal betekenen, nodigt Stad Brugge jou uit om de uitdagingen aan te gaan.